۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۸۳۴۲۲
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان مطرح کرد؛

هزینه در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری است| گرانی ارز و مشکل حضور ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب

حجت الاسلام انصاری از برگزاری سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان خبرداد و گفت: قائل هستیم هزینه در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری است، نمایشگاه کتاب یک سرمایه‌گذاری برای رشد جامعه در عرصه‌های مختلف است.
حجت الاسلام انصاری - مدیرکل ارشاد استان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدعلی انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، امروز در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان، با بیان اینکه حوزه نشر و کتاب یکی از مهمترین حوزه‌های فرهنگی است، گفت: کتاب در هر جامعه اصلی‌ترین ابزار و مهمترین حوزه فرهنگی است که قدمت بسیار طولانی دارد.

وی افزود: هرقدر از عمر کتاب و سرنوشت کتاب می‌گذرد با همه رقبایی که برای کتاب پدید می‌آید از ارزش کتاب کم نخواهد شد، جامعه‌ای که با کتاب مأنوس باشد قطعا از منظر فرهنگی سطحی بالاتر از کسانی دارد که با کتاب انس ندارند، یکی از مهمترین راه‌های توسعه فرهنگ و در نتیجه آن توسعه هر کشور و ملتی می‌تواند کتاب باشد و همه باید تلاش کنند که کتاب در جامعه به عنوان یک دوست و یک یار دیده شود.

نمایشگاه کتاب یک حرکت مؤثر و سازنده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با تأکید بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب یک حرکت بسیار مؤثر و مهمی است که در سراسر دنیا مرسوم است، در بسیاری از کشورهای دنیا در طول سال نمایشگاه‌های مختلف ملی و بین المللی برگزار می‌شود و کشور ما که یک کشور فرهنگی است از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در عرصه کتاب و کتاب خوانی پس از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: در کنار نمایشگاه بین المللی بزرگ کتاب کشور که در تهران برگزار می‌شود نمایشگاه‌های استانی کتاب به تناسب توان و ظرفیت هر استانی برگزار می‌شود که ناشران مختلفی در این نمایشگاه حضور دارند و تلاش می‌شود در کنار ارائه کتاب به علاقمندان یک فضای پر شور و نشاط در عرصه کتاب و کتابخوانی ایجاد شود.

حجت الاسلام انصاری رونق بیشتر نشر و چاپ کتاب و راهی برای ایجاد فضای مناسب برای علاقمندان به کتاب را یکی از اهداف سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان برشمرد و اظهار کرد: متأسفانه چند سال به دلایل مختلف نمایشگاه کتاب در اصفهان برگزار نشده و سال 94 آخرین بار این نمایشگاه در صفهان برگزار گردیده است، اما از همان سال گذشته همه همت ما و وزارت ارشاد بر این بوده است که این رویداد بزرگ در شهر اصفهان حتما برگزار شود چرا که مطالبه اهالی فرهنگ و هنر و یک اتفاق خوب در حوزه کتاب در اصفهان است و امیدواریم با حضور خوب مردم و با همراهی و همکاری همه اهالی فرهنگ و هنر وبه ویژه اصحاب رسانه بتوانیم نمایشگاه خوبی را در شهر فرهنگ و هنر یعنی اصفهان برگزار کنیم.

برای نخستین بار بخش خصوصی برگزار کننده نمایشگاه کتاب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اطلاع رسانی صحیح و دقیق را یکی از وظایف اصحاب رسانه در قبال نمایشگاه کتاب عنوان کرد و گفت: یک اتفاق خوب در نمایشگاه کتاب اصفهان، امسال اجرای نمایشگاه را کاملا به بخش خصوصی واگذار کردیم و فقط اداره کل ارشاد استان اصفهان در سیاست‌های کلی و در زمینه پشتیبانی و حمایت‌ها نقش آفرینی دارد و امسال اجرای نمایشگاه کاملا برعهده شرکت تعاونی ناشران استان اصفهان قرار گرفته است.

وی با اشاره به امکان حضور علاقمندان به کتاب از ساعت 9 صبح دهم آبان ماه تا ساعت 20 در سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان، خاطرنشان کرد: حدود 700 ناشر در این نمایشگاه ثبت نام کردند که امکان حضور 500 ناشر وجود دارد و حداکثر فضا در اختیار ناشران استان اصفهان قرار دارد، همچنین 4 سالن برای نمایشگاه کتاب اصفهان با مساحت 4 هزار متر مربع و حدود 40 هزار عنوان کتاب در نظر گرفته شده است، بن‌های کتاب به دو شکل تهیه می‌شود، یکی بن‌هایی که هرساله از 29 مهرماه تا پنجم آبان با 20 درصد تخفیف به فروش می‌رسد، بانک شهر نیز به عنوان مجری این کار در نظر گرفته شده که در محل نمایشگاه نیز مستقر است.

حجت الاسلام انصاری ادامه داد: هماهنگی با آموزش و پرورش و مدارس انجام شده است که علاوه بر بن‌هایی همیشگی بن‌هایی ویژه دانش آموزان با 20 درصد تخفیف به دانش آموزان ارائه خواهد شد، تلاش می‌شود کتاب‌ها با تخفیف ارائه شود، یکی از کارهای خوب نمایشگاه امسال این است که برنامه ریزی شده که کیفیت نمایشگاه سرانه مطالعه را بالا ببرد و به همین دلیل برنامه‌های جنبی متعددی برای علاقمندان برگزار شود. همچنین اتوبوس‌هایی از سوی شهرداری به صورت رایگاه علاقمندان را به نمایشگاه کتاب انتقال خواهند داد و در محل نمایشگاه در حد توان برنامه ریزی شده است که برنامه‌های خدماتی برای رفاه شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است.

وی از برگزاری افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان در ساعت 15 روز نهم آبان ماه و ادامه داشتن نمایشگاه به مدت 7 روز خبرداد و تصریح کرد: یکی از سیاست‌های نمایشگاه ایجاد رونق کار کتاب فروشی در استان اصفهان است که شغلی است مقدس و مشکل که در عرصه اقتصادی نیز چندان دارای صرفه نیست اما افراد با ایثار و فداکاری در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند و با علاقه به فرهنگ کشور و کتاب و کتابخوانی از منافع اقتصادی می‌گذرند و سرمایه خود را در عرصه فرهنگی هزینه می‌کنند. در محل نمایشگاه غرفه مشخصی قرار دارد تا افراد بتوانند در عرصه نذرکتاب و اهدای کتاب، کتاب‌هایی که نیاز ندارند را هدیه کرده تا به کتابخانه‌های مدارس مناطق محروم ارسال شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه تلاش شده است نمایشگاه کتاب امسال با صرفه جویی برگزار شود، تصریح کرد: قائل هستیم هزینه در حوزه فرهنگ سرمایه گذاری است، نمایشگاه کتاب یک سرمایه‌گذاری برای رشد جامعه در عرصه‌های مختلف است، در تلاش هستیم که بخشی از بن‌های تخفیف را در اختیار اصحاب رسانه قرار دهیم.

حجت الاسلام انصاری خاطرنشان کرد: نباید پیش از برگزاری نمایشگاه ابراز ناامیدی کرد و به قضاوت نمایشگاه رفت، امیدواریم با کمک اصحاب رسانه به بهترین شرایط ممکن در برگزاری نمایشگاه کتاب استان برسیم و با امید نمایشگاه را به پیش ببریم.

وی با اشاره به ضرورت رعایت خطوط قرمز و ارزش‌ها در نمایشگاه کتاب با معیار قانون، اظهار کرد: بنا نیست که به ارزش‌ها و قوانین پشت پا بزنیم و امیدواریم قصد و طمعی برای ضربه زدن به ارزش‌ها در نمایشگاه به چشم نخورد، یکی از مهمترین معاونت‌ها در وزارت ارشاد معاونت امور مطبوعاتی است که نشان دهنده مطبوعات و رسانه‌ها در عرصه فرهنگ است، مطبوعات یکی از بازوان قوی حوزه فرهنگ است و بارها اعلام کرده‌ایم که اگر متولیان امر همراهی کنند آماده اجرای نمایشگاه مطبوعات در استان اصفهان هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، پیرامون تعداد ناشران و آمارهای مربوط به شرکت کنندگان نمایشگاه، عناون کرد: محدودیت فضا یکی از مشکلات ما در برگزاری نمایشگاه کتاب است که علیرغم تلاشهای شرکت نمایشگاه‌ها همچنان با محدودیت فضا مواجه هستیم، شرکت بین المللی نمایشگاه‌های استان اصفهان هرچه داشته در طبق اخلاص قرار داده است اما همچنان محدودیت فضا باعث عدم امکان گسترش نمایشگاه است و علیرغم نگاه ویژه وزارت ارشاد به نمایشگاه کتاب اصفهان همچنان با محدودیت مواجه هستیم و امیدواریم که با برطرف شدن محدودیت‌ها نمایشگاه را گسترش دهیم.

وی با اشاره به اهمیت نظارت برصحافی و کیفیت چاپ کتاب‌ها تصریح کرد: مسأله چاپ یک صنعت است که بین سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف مشترک است و باید نقطه‌های اشتراک و تعامل بیش از گذشته در نظر گرفته شود، قطعا اشکالاتی در این زمینه وجود دارد و ما آنچه وظیفه ما است که حداقل رساندن اشکال به مسؤولان است را انجام خواهیم داد، در زمینه محتوای کتاب‌های نمایشگاه هم نظارت‌های لازم را تلاش کرده‌ایم انجام دهیم، امسال یک و نیم میلیارد تومان به صورت تضمینی برای بن‌های خرید کتاب در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام انصاری افزایش قیمت ارز را یکی از عوامل مشکل ساز در زمینه ارائه کتاب‌های ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب دانست و اظهار کرد: به صورت محدود تعدادی از ناشران بین المللی و خارجی در نمایشگاه استان اصفهان حضور دارند و حتما چند غرفه ناشر خارجی هم داریم.

یارمحمدیان: نمایشگاه کتاب مرکز خلاقیت است

در ادامه این نشست علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان، با اشاره به تلاش همیشگی شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان برای اثرگذاری بر شرایط مختلف جامعه، از برگزاری 26 رویداد اقتصادی در قالب نمایشگاه در نمایشگاه بین المللی استان اصفهان خبر داد و گفت: شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان در عرصه فرهنگی حضور دارد و تلاش دارد در عرصه فرهنگی نیز نقش آفرینی کند.

وی نمایشگاه کتاب را یک رویداد فرهنگی مؤثر و مهم توصیف کرد و افزود: یکی از کارکردهای نمایشگاه ایجاد شور و شوق در عرصه اجتماعی و فرهنگی در جامعه است و تلاش می‌شود از این طریق موجی از شور و نشاط در عرصه کتاب و کتاب خوانی در جامعه ایجاد شود. نمایشگاه کتاب استان اصفهان با حداقل هزینه برگزار می‌شود.

یارمحمدیان نمایشگاه را محلی برای تضارب آرا و اطلاعات برشمرد و اظهار کرد: نمایشگاه کتاب مرکز خلاقیت است و ناشران می‌توانند کتاب‌های خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده و ارتباط خوبی میان مخاطبین و نویسندگان برقرار شود، در نمایشگاه کتاب گردهم آمدن ناشرانف نویسندگان و مخاطبین می‌تواند عامل برطرف شدن نقاط ضعف و مشکلات عرصه کتاب و کتابخوانی باشد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان، با بیان اینکه مخاطبین در نمایشگاه کتاب امکان بهتری برای یافتن کتاب‌های مورد علاقه خود دارند، تصریح کرد: نمایشگاه فرصت بهتری در اختیار ناشران برای ارائه کتاب‌هایشن را می‌دهد و نمایشگاه باعث می‌شود حتی فروشندگان کوچک‌تر هم فرصت ارائه داشته‌ها و ظرفیت‌های خود را پیدا کنند.

وی بازدید حدود 9 میلیون نفر از نمایشگاه‌های کتاب کشور را یک رخداد مهم ارزیابی کرد و گفت: 22 استان کشور برگزار کننده نمایشگاه کتاب هستند و بازدیدکنندگان بسیاری دارند، متأسفانه اصفهان چند سالی از نمایشگاه کتاب بی‌بهره بود. برگزاری نمایشگاه‌ها می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه کمک کند و به همین دلیل است که نمایشگاه کتاب دارای اهمیت است.

یارمحمدیان با اشاره به مشکلات موجود در زمینه برگزار کردن نمایشگاه‌ها و رویدادها در اصفهان، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های بسیار سیزدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان برگزار خواهد شد و بخش خصوصی برای نخستین بار برگزار کننده این نمایشگاه است و شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان بسترهای لازم را برای برگزاری این نمایشگاه را ایجاد کرده است./1304/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات